Udržateľná doprava
- Prichádzajú elektrické kamióny. Ušetria s nimi poštári aj producenti nápojov »
- Biznis s batériami sa v EÚ rozbieha. Jedna fabrika by mohla byt aj na Slovensku »
- Holanďania budujú diaľnice pre bicykle »
- Komisia chce posilniť celosvetové prvenstva EÚ v ekologickom motorizme »
- Čaká nás éra zákazu áut so spaľovacím motorom »
- Svetelná show elektromobilu TESLA model X »
- Elektrická e-tour Europe 2017 opäť v Bratislave »
- Európsky týždeň mobility 2016 – Inteligentná a udržateľná mobilita – investícia do budúcnosti »
- Víkendová jazda elektromobilom (žihadlom) – šoférske skúsenosti »
- Bratislavský autosalón 2016 »
- Európsky týždeň mobility 2015 – „Vyber. Zmeň. Kombinuj." »
- Slovakia Team na medzinárodných pretekoch elektromobilov »
- Ekologickejšia (zlacnená) cestná daň »
- Európsky týždeň mobility 2014 – Naše ulice, naša voľba »
Doprava je bežnou a zároveň nevyhnutnou súčasťou dnešnej spoločnosti. Závisí od nej náš komfort, ale aj hospodárstvo štátu. Umožňuje nám cestovať za poznaním a prácou a taktiež prispieva k rozvoju vzájomného obchodu. Dôležitosť tohto odvetvia zvýrazňuje aj skutočnosť, že v EÚ je v doprave priamo zamestnaných okolo 10 miliónov ľudí a k tvorbe HDP prispieva 5%.
Na druhej strane, doprava sa podieľa až ¼ na celkových emisiách skleníkových plynov Európskej únie a len cestná doprava je zodpovedná za 1/5 všetkých emisií CO₂. Taktiež je z 96% závislá na rope a ropných produktoch, ktorých dovoz z tretích krajín nás denne stojí takmer 1 miliardu eur. Ohromné čísla, ktoré môžu mať výrazne negatívny dopad na konkurencieschopnosť nášho priemyslu, životné prostredie a zdravie našich občanov, ak nezačneme konať už dnes.
Riešením je dosiahnutie trvalo udržateľnej dopravy, ktorá je efektívna, integrovaná a ekologická. Preto sa v budúcnosti očakáva nižší dopyt po cestnej a leteckej doprave, viac cyklochodníkov a verejnej dopravy, vyššia efektivita jazdenia a paliva či podpora alternatívneho pohonu – elektromobilov, hybridov či vozidiel na stlačený zemný plyn (CNG).
Bohužiaľ, rozvoju automobilizmu s alternatívnym pohonom na Slovensku zatiaľ stoja v ceste tri základné prekážky – limitovaný počet verejných nabíjacích a plniacich staníc, chabá podpora štátu a s tým spojené vyššie investičné náklady .
V prvom prípade sa začína blýskať na lepšie časy – v pláne je vybudovanie dobíjacích elektrostaníc pri obchodoch rozšíreného britského reťazca a tiež plničiek na zemný plyn pri čerpacích staniciach. Dokonca medzi Bratislavou a Košicami (D1 aj R1) je už sprístupnených 15 nabíjacích staníc. Avšak podpora štátu a samosprávy zatiaľ pokrivkáva. Pokiaľ na západ od nás sú elektromobily zvýhodňované pri kúpe (finančný príspevok alebo daňová úľava), ale aj počas prevádzky (parkovanie zadarmo v centrách miest či povolená jazda v BUS pruhoch), u nás o týchto výhodách zatiaľ len diskutujeme. Hoci od 1.1.2015 predsa len došlo k pozitívnej zmene a to novelou zákona o dani z motorových vozidiel, podľa ktorej budú ekologickejšie automobily úplne oslobodené od cestnej dane, resp. sa na nich bude vzťahovať nižšia sadzba .
Pokiaľ ide o podporu elektromobility, určitou lastovičkou sa zdá byť Stratégia rozvoja elektromobility, ktorú 09. septembra 2015 schválila vláda SR. Vyplývajú z nej zaujímavé odporúčania, ako napr.: zavedenie nízkoemisných mestských zón, priradenie vyhradeného parkovacieho miesta v bydlisku majiteľa či vybudovanie národnej siete nabíjacích staníc. Dokonca v programovom vyhlásení vlády na roky 2016 - 2020 sa nachádza záväzok vlády SR prispieť k očakávanému rozmachu elektromobility "podporou budovania potrebnej infraštruktúry". Rovnako niektoré samosprávy sa k otázke trvalo udržateľnej dopravy stavajú kladne, o čom svedčí aj zapojenie viacerých slovenských miest do projektu Európskeho týždňa mobility 2014 a 2015.
Summa summarum rozvoj automobilizmu s alternatívnym pohonom na Slovensku zatiaľ výrazne zaostáva a to nie len za bohatšími krajinami ako Nórsko, Japonsko či USA (elektromobily), ale aj za našim susedom - Českou republikou (CNG vozidlá). Na Slovensku je v súčasnosti registrovaných len okolo 100 elektromobilov a 1500 CNG vozidiel.
Ako bolo úvodom spomínané, udržateľná doprava neznamená, že si celé Slovensko hneď a zaraz zakúpi automobily s alternatívnym pohonom. Ich počet bude rásť, no nemožno opomenúť ani už existujúcu flotilu motorových vozidiel spaľujúcich benzín, naftu či LPG. Ich dopad na životné prostredie možno limitovať vhodným životným štýlom - primárne využívaním hromadnej dopravy, bicyklov, resp. ekonomickým spôsobom jazdy (eco-driving) či zdieľaním automobilov (car pooling/car sharing). Nemusíme všetci žiť v askéze, no mali by sme si byť vedomí dosahov nášho konania na životné prostredia a životy budúcich generácií.
V nasledujúcich fotoreportážach Vám portál Energie pre Vás predstaví fotografie vozidiel s alternatívnym pohonom, vystavených počas bratislavského autosalónu (8.-13. apríl 2014), ako aj zaujímavé „kúsky“ spojené s elektromobilitou predstavené počas európskej e-really – eTourEurope 2014 v Bratislave (25. máj 2014), ktoré sa o slovo ešte určite prihlásia. Veríme, že aj na Slovensku.