Európsky týždeň mobility 2014 – Naše ulice, naša voľba
Hádam ani nie je potrebné bližšie rozoberať problémy mnohých európskych miest spojené s čoraz intenzívnejším využívaním automobilov – preplnené cesty, dopravné zápchy, problematické parkovanie, hlučnosť či škodlivé emisie. Autá zaberajú stále viac a viac verejného priestoru, ich vyšší počet paradoxne predlžuje cestovanie a zároveň majú negatívny dopad na životné prostredie a kvalitu nášho života v mestách. Na druhej strane mestská doprava v súčasnosti nie je dostatočne využívaná a cyklistika, pozitívne ovplyvňujúca naše zdravie, je častokrát oprávnene považovaná za nebezpečný spôsob dochádzania za prácou či zábavou. Aj z týchto dôvodov vznikla v roku 2002 iniciatíva zameraná na udržateľnú mobilitu v mestách.
V dňoch od 16. do 22. septembra 2014 sa uskutočnil už 15. ročník Európskeho týždňa mobility (ETM). Ide o kampaň, podporenú Generálnym riaditeľstvom EÚ pre dopravu, ktorá podnecuje mestá k zavádzaniu a propagovaniu opatrení trvalo udržateľnej mobility a motivovaniu obyvateľov vyskúšať si alternatívne spôsoby k automobilovej doprave. Aktivity vyvrcholili 22. septembra 2014 Svetovým dňom bez áut, kedy mali angažované samosprávy vyčleniť aspoň jednu dopravnú zónu len pre chodcov, cyklistov či verejnú dopravu. Účelom nie je stigmatizovať automobilovú dopravu, ale poukázať na fakt, že pre niektoré situácie môžu byť iné formy mobility vhodnejšie.
Andrea Štulajterová, koordinátorka kampane ETM na Slovensku dodáva: „Ak chceme žiť v pekných mestách, príjemných pre život, musíme všetci spolu hľadať cestu, ako vrátiť priestor zabratý autami znovu ľuďom, aby sme sa nemuseli za príjemným životom sťahovať na vidiek, ale aby sme ho mali v meste, v ktorom žijeme a pracujeme.“ .
ETM 2014 sa zameral na tému: "Naše ulice, naša voľba". Jeho cieľom bolo a) poukázať na narastajúcu „nadvládu“ súkromných automobilov a súvisiace dôsledky a b) povzbudiť ľudí k vytváraniu miest, v ktorých chcú žiť.
Predovšetkým parkovanie v Bratislave je jedným z kľúčových problémov, ktorý lokálni politici doteraz nedokázali efektívne riešiť. Prvou lastovičkou je zriadenie záchytného, stráženého, parkoviska v areáli výstaviska INCHEBA, odkiaľ je vcelku jednoduchá preprava mestskou dopravou do centra Bratislavy. Samozrejme ide o spoplatnené riešenie (0,50 EUR/h), ktorému sa jednoducho nevyhneme. Ten kto si kúpi automobil, musí rátať aj s nákladmi na parkovanie, keďže zaberá verejný priestor nás všetkých. Rovnakým smerom sa bude pravdepodobne uberať aj parkovacia politika mestských častí. Napríklad najväčšie slovenské sídlisko - Petržalka už schválilo vytvorenie osobitných zón, kde sa bude môcť parkovať len s predplatenou parkovacou kartou.Ako inšpirácia riešenia dopravných problémov môže poslúžiť hlavné mesto Švédska – Štokholm, ktoré v roku 2007 zaviedlo daň z preťaženia dopravy (congestion tax). Majiteľ každého, vo Švédsku registrovaného, vozidla po vjazde do a výjazde z najviac zaťažených zón Štokholmu vo vyhradených hodinách, je povinný uhradiť predmetnú daň. Ako informoval Gunnar Soderholm, riaditeľ odboru životného prostredia a zdravia štokholmskej radnice, zavedeným tejto dane došlo k zníženiu intenzity dopravy v centre mesta o 20%.
Časové pásmo | Suma |
---|---|
06.30–06.59 | SEK 10 |
07.00–07.29 | SEK 15 |
07.30–08.29 | SEK 20 |
08.30–08.59 | SEK 15 |
09.00–15.29 | SEK 10 |
15.30–15.59 | SEK 15 |
16.00–17.29 | SEK 20 |
17.30–17.59 | SEK 15 |
18.00–18.29 | SEK 10 |
18.30–06.29 | SEK 0 |
Zároveň však Štokholm svojou environmentálnou politikou zdvojnásobil počet cyklistov a o 25% znížil emisie skleníkových plynov (1990 – 2010) čím pozitívne vplýva na životné prostredie a kvalitu života v meste. Nie nadarmo sa Štokholm v roku 2010 stal prvým zeleným hlavným mestom Európy (European Green Capital).
V roku 2014 sa do Európskeho týždňa mobility zapojilo 1916 miest a obcí z EÚ, ale aj Brazílie, Japonska, Ruska či Ukrajiny. Zahanbiť sa nedali ani slovenské samosprávy, ktorých bolo tohto roku 28:
Banská Bystrica,
Bardejov,
Bratislava,
Dubnica nad Váhom,
Kolárovo,
Komárno,
Košice,
Krásno nad Kysucou,
Liptovský Mikuláš,
Lučenec ,
Martin,
Moldava nad Bodvou,
Nitra ,
Poprad,
Prešov,
Senica,
Spišská Nová Ves ,
Svätý Jur,
Šamorín,
Tisovec,
Tornaľa,
Trebišov ,
Trnava,
Turzovka,
Zvolen,
Želiezovce,
Žilina
Ďakujeme všetkým zúčastnením - mestám aj občanom a veríme, že využívanie alternatívnych foriem dopravy nebude obmedzené iba na jeden týždeň v roku, ale stane sa bežnou súčasťou našich každodenných životov.