Partnermi portálu Energie pre Vás sú:

1
2
3
4

Chcete byť informovaní?

Najnovšie

Rozhovor s Martinom Magáthom, novým šéfom SEPS-u

RTVS :24 - MH SR: Na faktúre nikto neuvidí nárast cien

RTVS :24 - Pomoc vlády s cenami energií na budúci rok

Štátna pomoc pre najväčších znečisťovateľov

Kalendár akcií

PR sekcia

SEPS úspešne obstarala podporné služby na rok 2024 s úsporou € 15 mil.

SPP informuje o cenách za dodávku energie v roku 2024

Pozitívny výsledok hospodárenia štátneho SEPS-u

SPP – distribúcia spolu s partnermi podporí nákup nového kotla sumou do výšky 600 EUR

Ponuky

Voľné pozície v NET4GAS

Career at UNFCCC

Job openings at IEA

Späť na reportáže

Európsky týždeň mobility 2014 – Naše ulice, naša voľba

Hádam ani nie je potrebné bližšie rozoberať problémy mnohých európskych miest spojené s čoraz intenzívnejším využívaním automobilov – preplnené cesty, dopravné zápchy, problematické parkovanie, hlučnosť či škodlivé emisie. Autá zaberajú stále viac a viac verejného priestoru, ich vyšší počet paradoxne predlžuje cestovanie a zároveň majú negatívny dopad na životné prostredie a kvalitu nášho života v mestách. Na druhej strane mestská doprava v súčasnosti nie je dostatočne využívaná a cyklistika, pozitívne ovplyvňujúca naše zdravie, je častokrát oprávnene považovaná za nebezpečný spôsob dochádzania za prácou či zábavou. Aj z týchto dôvodov vznikla v roku 2002 iniciatíva zameraná na udržateľnú mobilitu v mestách.

V dňoch od 16. do 22. septembra 2014 sa uskutočnil už 15. ročník Európskeho týždňa mobility (ETM). Ide o kampaň, podporenú Generálnym riaditeľstvom EÚ pre dopravu, ktorá podnecuje mestá k zavádzaniu a propagovaniu opatrení trvalo udržateľnej mobility a motivovaniu obyvateľov vyskúšať si alternatívne spôsoby k automobilovej doprave. Aktivity vyvrcholili 22. septembra 2014 Svetovým dňom bez áut, kedy mali angažované samosprávy vyčleniť aspoň jednu dopravnú zónu len pre chodcov, cyklistov či verejnú dopravu. Účelom nie je stigmatizovať automobilovú dopravu, ale poukázať na fakt, že pre niektoré situácie môžu byť iné formy mobility vhodnejšie.

Andrea Štulajterová, koordinátorka kampane ETM na Slovensku dodáva: „Ak chceme žiť v pekných mestách, príjemných pre život, musíme všetci spolu hľadať cestu, ako vrátiť priestor zabratý autami znovu ľuďom, aby sme sa nemuseli za príjemným životom sťahovať na vidiek, ale aby sme ho mali v meste, v ktorom žijeme a pracujeme.“ .

ETM 2014 sa zameral na tému: "Naše ulice, naša voľba". Jeho cieľom bolo a) poukázať na narastajúcu „nadvládu“ súkromných automobilov a súvisiace dôsledky a b) povzbudiť ľudí k vytváraniu miest, v ktorých chcú žiť.

Predovšetkým parkovanie v Bratislave je jedným z kľúčových problémov, ktorý lokálni politici doteraz nedokázali efektívne riešiť. Prvou lastovičkou je zriadenie záchytného, stráženého, parkoviska v areáli výstaviska INCHEBA, odkiaľ je vcelku jednoduchá preprava mestskou dopravou do centra Bratislavy. Samozrejme ide o spoplatnené riešenie (0,50 EUR/h), ktorému sa jednoducho nevyhneme. Ten kto si kúpi automobil, musí rátať aj s nákladmi na parkovanie, keďže zaberá verejný priestor nás všetkých. Rovnakým smerom sa bude pravdepodobne uberať aj parkovacia politika mestských častí. Napríklad najväčšie slovenské sídlisko - Petržalka už schválilo vytvorenie osobitných zón, kde sa bude môcť parkovať len s predplatenou parkovacou kartou.

Ako inšpirácia riešenia dopravných problémov môže poslúžiť hlavné mesto Švédska – Štokholm, ktoré v roku 2007 zaviedlo daň z preťaženia dopravy (congestion tax). Majiteľ každého, vo Švédsku registrovaného, vozidla po vjazde do a výjazde z najviac zaťažených zón Štokholmu vo vyhradených hodinách, je povinný uhradiť predmetnú daň. Ako informoval Gunnar Soderholm, riaditeľ odboru životného prostredia a zdravia štokholmskej radnice, zavedeným tejto dane došlo k zníženiu intenzity dopravy v centre mesta o 20%.

Daň z preťaženia dopravy (Štokholm)

Časové pásmo Suma
06.30–06.59 SEK 10
07.00–07.29 SEK 15
07.30–08.29 SEK 20
08.30–08.59 SEK 15
09.00–15.29 SEK 10
15.30–15.59 SEK 15
16.00–17.29 SEK 20
17.30–17.59 SEK 15
18.00–18.29 SEK 10
18.30–06.29 SEK 0
1 SEK = 0,1 EUR

Zároveň však Štokholm svojou environmentálnou politikou zdvojnásobil počet cyklistov a o 25% znížil emisie skleníkových plynov (1990 – 2010) čím pozitívne vplýva na životné prostredie a kvalitu života v meste. Nie nadarmo sa Štokholm v roku 2010 stal prvým zeleným hlavným mestom Európy (European Green Capital).

V roku 2014 sa do Európskeho týždňa mobility zapojilo 1916 miest a obcí z EÚ, ale aj Brazílie, Japonska, Ruska či Ukrajiny. Zahanbiť sa nedali ani slovenské samosprávy, ktorých bolo tohto roku 28:

Banská Bystrica,
Bardejov,
Bratislava,
Dubnica nad Váhom,
Kolárovo,
Komárno,
Košice,
Krásno nad Kysucou,
Liptovský Mikuláš,
Lučenec,

Margecany,
Martin,
Moldava nad Bodvou,
Nitra,
Poprad,
Prešov,
Senica,
Spišská Nová Ves,
Svätý Jur,
Šamorín,
Tisovec,
Tornaľa,
Trebišov,
Trnava,
Turzovka,
Zvolen,
Želiezovce,
Žilina

Ďakujeme všetkým zúčastnením - mestám aj občanom a veríme, že využívanie alternatívnych foriem dopravy nebude obmedzené iba na jeden týždeň v roku, ale stane sa bežnou súčasťou našich každodenných životov.





Všetky práva k webovej stránke, príspevkom a fotografiám sú vyhradené. Copyright © EpV, s.r.o., 2014-2023 | Designed & Programmed by Richard Haríň

Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s používaním cookies, vďaka ktorým vylepšujeme naše služby. Viac info nájdete vo VOP. Logo na stiahnutie.