Partnermi portálu Energie pre Vás sú:

1
2
3
4

Chcete byť informovaní?

Najnovšie

Rozhovor s Martinom Magáthom, novým šéfom SEPS-u

RTVS :24 - MH SR: Na faktúre nikto neuvidí nárast cien

RTVS :24 - Pomoc vlády s cenami energií na budúci rok

Štátna pomoc pre najväčších znečisťovateľov

Kalendár akcií

PR sekcia

SEPS úspešne obstarala podporné služby na rok 2024 s úsporou € 15 mil.

SPP informuje o cenách za dodávku energie v roku 2024

Pozitívny výsledok hospodárenia štátneho SEPS-u

SPP – distribúcia spolu s partnermi podporí nákup nového kotla sumou do výšky 600 EUR

Ponuky

Voľné pozície v NET4GAS

Career at UNFCCC

Job openings at IEA

Späť na reportáže

Čaká nás éra zákazu áut so spaľovacím motorom

Parížska klimatická dohoda skutočne zaberá, veď sa na nás neustále hrnú informácie o zákazoch áut so spaľovacím motorom. Táto téma musí zaujať každého z nás, veď 99% súčasných vozidiel jazdí na benzín či naftu. Minimálne v deklaratórnej rovine sa už nie jedna krajina či mesto vybrali cestou podpory alternatívnych vozidiel, predovšetkým elektromobilov. V nasledujúcom článku si tieto informácie zosumarizujeme.

Zákaz predaja benzínových a naftových automobilov po roku 2040 už oznámila vláda nového francúzskeho prezidenta Emanuela Macrona a rovnaký krok avizoval aj kabinet v Spojenom kráľovstve. V tomto smere však treba uviesť, že tieto plány nepočítajú s totálnym zákazom áut so spaľovacím motorom, ale umožnia existenciu aj tzv. hybridných modelov. Teda vo Francúzku a UK by ste po roku 2040 mali kúpiť nielen elektromobily jazdiace na elektrinu, ale aj autá s kombinovaným pohonom, spaľovací motor a elektromotor. Dokonca v Škótsku by chceli presadiť rovnaký zákaz už od roku 2032.

Predpoveď nárastu elektromobilov vo svete

Zdroj obrázka: Clean Technica

Ešte ambicióznejší sú Holanďania a Škandinávci z Nórska. V oboch prípade by ich vlády chceli zakázať nielen predaj vozidiel poháňaných výlučne spaľovacími motormi, ale v podstate zakázať predaj akýchkoľvek vozidiel s emisiami CO₂. Oproti Francúzom a Britom teda plánujú ísť ešte ďalej s cieľom povoliť len bezemisné vozidlá, čiže tie jazdiace na elektrinu, prípadne vodík, úplne vylučujúce ako palivo naftu, benzín či zemný plyn. Holanďania by chceli presadiť predaj výhradne bezemisných vozidiel od roku 2030, Nóri dokonca už od roku 2025.

Práve Nóri sú svetovým lídrom v elektromobilite. Vďaka rôznym podporným programom, napríklad nulovej DPH či importným clám na elektrické vozidlá alebo povolenej jazde vo vyhradených pruhoch pre autobusy bolo v roku 2016 v Nórsku každé 4. predané auto poháňané elektrinou. V súčasnosti ich je v tejto škandinávskej krajine zaregistrovaných úctyhodných 100.000 kusov.

Nie jeden si povie, že tieto „experimenty“ podporuje len bohatšia Európa, avšak na prekvapenie mnohých, aj rozvojová krajina ako India sa pridáva. Podobne ako UK a Francúzsko, aj indická vláda plánuje povoliť len predaj elektrických, resp. hybridných vozidiel, avšak už od roku 2030. A niet sa čomu čudovať, keďže táto krajina s ohromným potenciálom má vážne problémy so znečistením ovzdušia. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO)13 z 20 svetových miest s najhoršou kvalitou ovzdušia sa nachádzajú práve v Indii.

Podobne zle sú na tom aj čínske mestá, kde býva smog každodennou realitou. V nasledujúcom videu z uhoľného mestečka Linfen so 4 miliónmi obyvateľov pochopíte, prečo sa kvalita ovzdušia v Číne stáva problémom číslo jeden.

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?time_continue=363&v=q4DtOhe2LfQ

Práve tieto dôvody vedú čínsku vládu k podpore alternatív v doprave, čoho dôsledkom sa Čína stala najväčším trhom s elektromobilmi. V roku 2016 sa tu predalo cez pol milióna elektrických a hybridných vozidiel, čo však znamená len 1,4% podiel na celkom predaji áut. Nateraz Čína neprijala žiadny konkrétny dátum prípadného zákazu predaja vozidiel so spaľovacím motorom, avšak aj tejto téme sa už v Číne začína diskutovať na najvyššej úrovni.

Ale nie sú to len krajiny, ktoré prijímajú reštriktívne opatrenia voči vozidlám so spaľovacími motormi. Významnými hráčmi v tomto smere sú aj samosprávy. Napríklad Paríž už zakáže vjazd takýchto vozidiel už od roku 2030 a pri autách jazdiacich na naftu sa zákaz má uplatňovať od roku 2024, kedy sa budú v „meste na Seine“ konať olympijské hry. Dokonca už dnes majú medzi 8:00 a 20:00 vjazd do Paríža zakázaný autá so spaľovacími motormi registrované pred rokom 1997. Smerom spoplatnenia viac znečisťujúcich áut sa vybrala londýnska samospráva, kde musia motoristi (ak nespĺňajú aspoň normu EURO 4) pri vjazde do nízko-emisnej zóny zaplatiť osobitnú platbu (toxicity charge) vo výške 10 libier.

Nový Nissan Leaf s kapacitou batérie 40 kWh a dojazdom cca 250 km

V tomto ohľade treba dodať, že 1. decembra nadobudne účinnosť novela zákona o ovzduší, na základe ktorej si môžu aj slovenské obce zriadiť nízkoemisné zóny, kde budú mať povolený vjazd len vozidlá s určenou minimálnou emisnou triedou. Týmto krokom môžu aj slovenská mestá vylúčiť zo svojich centier najviac znečisťujúce automobily.

Jozef Badida





Všetky práva k webovej stránke, príspevkom a fotografiám sú vyhradené. Copyright © EpV, s.r.o., 2014-2023 | Designed & Programmed by Richard Haríň

Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s používaním cookies, vďaka ktorým vylepšujeme naše služby. Viac info nájdete vo VOP. Logo na stiahnutie.