Prichádzajú elektrické kamióny. Ušetria s nimi poštári aj producenti nápojov
Po rozmachu osobných automobilov na elektrický pohon prichádza elektrorevolúcia aj do priemyselného segmentu. Medzi prvých odberateľov patria poštové doručovateľské firmy, ktorých kamióny najazdia tisícky kilometrov mesačne. Návratnosť v prípade nákupu elektrokamiónov by pre nich mohla byť už v priebehu roka a pol.
Zdroj: youtube
S revolúciou elektrokamiónov nemôže prísť nikto iný ako technologický líder v oblasti, americká Tesla. Aj keď jej kamión Tesla Semi príde do predaja až v roku 2019, už dnes je známa spotreba, aj cena nového nákladiaku. Nemecká poštová firma DHL, ktorá funguje aj na Slovensku si už kamióny s elektrickým pohonom predobjednala. Zatiaľ, bohužiaľ, nie na Slovensko.
Nemci ekologický pohon už dnes považujú za kľúčový a približne 5-tisíc elektrických skútrov už dnes využívajú na lokálne donášky. Pritom do do dvoch rokov plánujú obohatiť svoju flotilu aj o vlastnú elektrododávku od nemeckého Mercedesu-Benz. Tí plánujú predaj do dvoch rokov, pričom cena jeho modelu sprinter s ekologickým elektropohonom má v nasledujúcich rokoch po vydaní klesať až na cenu dodávky s klasickým pohonom.
Podľa informácií od DHL, ktoré zverejnila agentúra Reuters najazdí jeden ich poštový kamión 100 až 160 tisíc kilometrov ročne, pričom na elektropohone by mali ušetriť minimálne 20 percent. Podľa Tesly bude kilometer v novom kamióne Semi stáť približne euro, pričom DHL dnes jazdí na úrovni približne 1,25 eura za kilometer. Cena jedného kamióna sa má pohybovať od 120 do 150 tisíc eur.
“Predpokladáme, že by sa nám investícia mohla vrátiť do roka a pol len na spotrebe energie a nižších prevádzkových nákladoch,” povedal pre Reuters riaditeľ dopravy v DHL Jim Monkmeyer. Spoločnosť DHL si podľa portálu electrek.co objednalo dvesto kamiónov. Podobne uvažuje aj ďalšia poštová firma UPS, výrobca sladených nápojov Pepsi, alebo americký Budweiser.
Najväčśím otáznikom preto ostáva už len rozvoj dobíjacej infraštruktúry, čo patrí okrem ceny za elektrické vozidlá medzi najväčšie brzdy rozvoja aj na Slovensku. Kedy sa dočkáme prvého elektrokamióna na Slovensku je aj preto zatiaľ otázne.
Autor: Matej Šulc