Partnermi portálu Energie pre Vás sú:

1
2
3
4

Najnovšie

Zastavenie prepravy ruskej ropy cez Ukrajinu

RTVS :24 - Ukrajina nepredĺži dohodu s Gazpromom

RTVS :24 - MH SR: Na faktúre nikto neuvidí nárast cien

Chcete byť informovaní?

Kalendár akcií

PR sekcia

Stredoslovenská energetika mení svoju kreatívu

JAVYS súčasťou Európskej priemyselnej aliancie pre malé modulárne reaktory

SPP pokračuje vo výstavbe nabíjacích staníc

Ponuky

Voľné pozície v NET4GAS

Career at UNFCCC

Job openings at IEA

Späť na reportáže

Víkendová jazda elektromobilom (žihadlom) – šoférske skúsenosti

Len čo sme úspešne zakončili naše vlajkové podujatie Dni energie na Slovensku 2016, propagujúce zelené technológie, energetickú efektívnosť a udržateľnú mobilitu, prešli sme od slov k činom a sami sme si otestovali jazdu autom na elektrický pohon. Pokiaľ na DENS 2016 sme elektromobilitu len „prezentovali“, posledný júnový víkend sme si ju vyskúšali „na vlastnej koži“. Využili sme výhru z minuloročnej akcie Energy Day Bratislava 2015 a od spoločnosti GreenWay sme si „plní očakávaní“ vypožičali Nissan Leaf.

V prvom rade si bolo treba zvyknúť na automatickú prevodovku a len dva pedále používané počas jazdy – akcelerátor („plyn“) a brzda. Z počiatku môže šoférovi chýbať spojka, no počas jazdy si uvedomíte, že bez nej je šoférovanie jednoduchšie. Pri ľavej nohe sa nachádza ešte jeden pedál, ide o „ručnú“ brzdu, hoci v tomto prípade možno hovoriť skôr o brzde „nožnej“. Riadiaca páka je len akýsi joystick s troma základnými stupňami – dopredu (D), dozadu (R) a parkovanie (P).

Naša prvá jazda smerovala na benzínovú pumpu Slovnaft na Wolkrovej ulici v Petržalke. Samozrejme benzín či nafta nám boli „ukradnuté“, avšak na tejto zastávke sa nachádza rýchlonabíjacia stanicia ZSE vybudovaná v projekte VIBRATe prepájajúcom Bratislavu s Viedňou. Za pol hodinu sme batérie dobili takmer na 100% cez konektor CHAdeMO. Samozrejme dobíjať elektromobil možno aj v domácnosti cez štandardnú zásuvku 230V, len to trvá 8-12h a navyše pri bytových domoch by to mohol byť celkom komplikovaný proces :).

Takmer plné nabitie batérií bolo pre nás nevyhnutnosťou, veď sme sa chystali na celodenný sobotný výlet a nemali sme skúsenosti s reálnym dojazdom. Na palubnej doske síce svietilo max. 150 km, no vedeli sme, že dojazd závisí od rýchlosti (štýlu) jazdy, používania klimatizácie a samozrejme terénu. Vybrali sme sa teda z Bratislavy na hrad Červený kameň (cca 50 km), do jaskyne Driny (cca 20 km) a popri vodnej nádrži Boleráz sme dorazili k ďalšej rýchlonabíjacej stanici v trnavskej Modranke (cca 25 km). A čuduj sa svete, predpokladaný dojazd svietiaci na palubnej doske bol stále okolo 55 km. Jazdili sme totiž v ECO režime (mimo mesta rýchlosťou 60-70 km/h), klimatizáciu sme prakticky vôbec nezapínali a snažili sme sa batérie dobíjať aj tzv. rekuperáciou, napríklad pri jazde z kopca či brzdením pri znižovaní rýchlosti pred križovatkou alebo vjazdom do obce.

Po ďalšej polhodinovej debate a nabíjaní elektromobilu sme sa vydali na cestu späť do Bratislavy a tentoraz sme si už dovolili vyskúšať aj dynamický režim jazdenia. Tá zmena bola okamžite badateľná pri rýchlejšej akcelerácii elektromobilu a samozrejme väčšej spotrebe elektriny. Užasný bol predovšetkým odpich pri „naskočení“ zelenej na semafóroch, kedy nášmu zrýchleniu nestačil žiaden „tátoš“ so spaľovacím motorom :).

Obrovským rozdielom oproti bežným autám bolo pochopiteľne ticho, keďže elektrický motor nevydával žiaden zvuk. Rovnako nás pri tejto bezemisnej jazde omnoho viac ako inokedy otravovali spaliny vychádzajúce z výfukov ostatných účastníkov premávky. Zaujímavo vyznela aj signalizácia o „sadení“ stromčekov na palubnej doske Nissan-u Leaf pri ECO jazde. Prirodzene, elektromobil nemá žiadne emisie a jeho prevádzka je teda prijateľná k životnému prostrediu, avšak iba pod podmienkou, že aj elektrina je vyrobená v bezemisnom zdroji (napr.: jadrová či solárna elektráreň). V takom Poľsku, kde sa elektrina produkuje predovšetkým spaľovaním uhlia, by sme už o ekologickom efekte elektromobilu museli pomlčať.

Summa sumárum „elektrická“ jazda „žihadlom“ Leaf bola skutočne zážitok. Hoci si ju kvôli rozmiestneniu nabíjacích staníc trebalo dôkladne naplánovať. Navyše bolo nevyhnutné jazdiť s rozumom, aby sme si zbytočne neznižovali dojazd. Na druhej strane sme lepšie spoznali krajinu a ani sme emisiami neznečisťovali prírodu. Možno by sme teda zvládli aj cestu na dovolenku, ale predsa len jazda elektromobilom na kratšie vzdialenosti je nateraz výhodnejšia.






Všetky práva k webovej stránke, príspevkom a fotografiám sú vyhradené. Copyright © EpV, s.r.o., 2014-2024 | Designed & Programmed by Richard Haríň

Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s používaním cookies, vďaka ktorým vylepšujeme naše služby. Viac info nájdete vo VOP. Logo na stiahnutie.