Ako sa nepopáliť pri zmene dodávateľa energií
Uvoľnenie trhu s energiami v roku 2007 a s tým súvisiaca možnosť výberu dodávateľa priniesla nielen nižšie ceny, ale aj lepšie služby. No pri neobozretnom výbere nového dodávateľa sa môžete veľmi ľahko popáliť. Buďte preto obozretní a novú ponuku si vždy dobre preštudujte. Potom je to už jednoduchý proces – dáte novému dodávateľovi plnú moc, na základe ktorej vám už on všetko vybaví a podpíšete novú zmluvu.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) však na svojich webových stránkach informoval, že v poslednej dobe zaznamenali tak zo strany odbornej ako aj laickej verejnosti značný nárast podnetov a otázok, ktoré sa týkajú zmeny dodávateľa elektrickej energie, alebo plynu.
„Vzhľadom na túto skutočnosť a v záujme ďalšieho posilnenia ochrany práv slovenských odberateľov úrad vypracoval Príručku pre spotrebiteľov - užitočné informácie pre odberateľov elektriny a plynu v domácnosti,” uvádza ÚRSO. Kompletnú príručku nájdete TU.
Príručka má 13 strán, a preto sme z nej pre vás vybrali niekoľko najpodnetnejších informácií:
- Aj keď na trhu pôsobí viacero dodávateľov, distribúciu stále zabezpečujú v prípade plynu SPP – Distribúcia a.s., v prípade elektriny Západoslovenská distribučná, a.s., Východoslovenská distribučná, a.s. a Stredoslovenská distribučná, a.s. Preto sa napríklad pri montáži, alebo údržbe meradiel a vykonávaní odpočtov bez ohľadu na dodávateľa stretávate stále so zamestnancami týchto distribučných firiem.
- V prípade, že sa rozhodnete zmeniť dodávateľa, overte si viazanosť s vašim súčasným dodávateľom (teda, či je zmluva na dobu určitú, alebo neurčitú) vrátane dodatkov, ktoré ste mohli podpísať a tiež sa sústreďte aj na možnosť automatického predlžovania zmluvy na dobu určitú. Dajte pozor aj na prípadné poplatky za predčasné ukončenie zmluvy, resp. aké sú možnosti ukončenia zmluvy podľa zákona č. 251/2012 Z.z. o energetike. Dáva napríklad právo bezodplatne vypovedať zmluvu, ak váš súčasný dodávateľ zmenil cenu za dodávku energií alebo obchodné podmienky.
- Ak sa rozhodnete zmeniť dodávateľa energií, musíte s ním podpísať novú zmluvu a tiež mu dať plnú moc na vybavenie všetkých administratívnych záležitostí. Zmluvu môžete uzatvoriť tak na zákazníckom centre dodávateľa, ako aj cez online formulár na jeho webovej stránke. Úrad tiež upozorňuje, že v prípade uzatvorenia novej zmluvy prostredníctvom obchodných zástupcov v rámci podomového predaja si najprv overte totožnosť osoby, ktorá s ponukou lacnejších energií za vami prišla. K podpisu novej zmluvy sa príliš neponáhľajte a radšej si detailne preštudujte všetky podmienky, ceny aj skryté poplatky.
„Úrad Vás touto cestou dôrazne upozorňuje na nátlakové metódy niektorých obchodných zástupcov dodávateľov pri ponúkaní uzatvorenia zmluvy s tým - ktorým dodávateľom. Pri prezentovaní ponuky a podpisovaní zmluvy máte nárok trvať na prítomnosti ďalšej osoby. Ak máte možnosť, overte si prostredníctvom internetovej stránky, prípadne priamo telefonicky na zákazníckej linke príslušného dodávateľa všetky informácie, ktoré Vám uviedol obchodný zástupca,” uvádza ÚRSO.
- Od zmluvy môžete bezodplatne odstúpiť v lehote 14 dní od podpisu bez uvedenia dôvodu.
- Proces zmeny dodávateľa trvá najmenej 21 dní a uskutočňuje sa najčastejšie k 1. dňu v mesiaci.
- Ak však proces zmeny maríte (napríklad odvolaním plnej moci či odvolaním výpovede pôvodnému dodávateľovi) môžu vás sankcionovať.
- Cena energií pozostáva z viacerých zložiek (nákup, preprava, distribúcia, skladovanie, straty pri prenose…), no vám stačí porovnávať iba cenu za dodávku. Ostatné zložky určuje ÚRSO a sú nemenné. Ponuky jednotlivých dodávateľov si môžete porovnať aj v cenovej kalkulačne na stránkach ÚRSO (plyn, elektrina).
Autor: Matej Šulc