Rozvoj elektromobility môže paradoxne prispieť k poklesu cien elektriny
Zatiaľ je u nás elektromobilita doslova „v plienkach“. Avšak existujú už prvé lastovičky, ako napríklad elektro-taxi v Bratislave či špedičné služby zabezpečované elektromobilmi na kratšie vzdialenosti. . V nasledujúcom rozhovore s Jozefom Badidom, analytikom nášho portálu sa dozviete viac o tejto progresívnej technológií.
Vďaka rozmachu elektromobilov sa dá predpokladať, že sa rapídne zvýši spotreba elektriny. Myslíte si, že to bude viesť k zvýšeniu cien?
V súčasnosti je počet elektrických vozidiel na našich či európskych cestách zanedbateľný. Avšak majú vynikajúce PR a podporu politických špičiek, keďže neprodukujú žiadne zdraviu a životnému prostrediu škodlivé emisie. Obrovskou výhodou je ich batéria, ktorá môže byť v budúcnosti využitá pri rozvoji nestabilnej výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov. Summa sumarum, ak by kvôli potenciálnemu rozmachu elektromobility rástol dopyt po elektrine, trhový tlak na rast cien by bol pochopiteľný. Na druhej strane využitie kapacity batérií pri vyrovnávaní odchýlok v sieti môže prispieť k zníženiu cien regulačnej elektriny.
Británia a Francúzsko oznámili, že v nasledujúcich desaťročiach zakážu spaľovacie motory. Preto sa dá predpokladať, že v budúcnosti budú elektromobily bežnou záležitosťou. Bude možné vyprodukovať také množstvo elektriny alebo môže nastať problém?
Energetika ako celok prechádza významnou transformáciou, ktorú najlepšie vystihujú slová ako dekarbonizácia, decentralizácia a digitalizácia. A práve elektromobilita dokáže prispieť k napĺňaniu týchto atribútov. V nasledujúcich rokoch možno asi len ťažko očakávať výrazné zvýšenie trhového podielu elektromobilov a tým aj rastúce nároky na elektrickú sieť. Z dlhodobého hľadiska treba pri transformácii elektroenergetiky rátať aj s rozvojom elektromobility, ktorá však v súťaži o pokrytie „dlhších jázd“ pravdepodobne získa významného konkurenta v podobe áut s vodíkovým pohonom.
Ako na vec pozerajú energetické firmy? Reagujú na meniaci sa trh?
Zatiaľ je u nás elektromobilita doslova „v plienkach“. Avšak existujú už prvé lastovičky, ako napríklad elektro-taxi v Bratislave či špedičné služby zabezpečované elektromobilmi na kratšie vzdialenosti. Rovnako sa v regióne buduje sieť nabíjacích staníc. Výraznejší rozvoj elektromobility vyžaduje významný nárast majiteľov a používateľov elektromobilov, čomu v súčasnosti bráni predovšetkým ich vysoká obstarávacia cena.
Myslíte, že by bolo potrebné, aby sa cenové vyhlášky URSO venovali aj otázke e-nabíjačiek? Mala by existovať špeciálna tarifa?
Pôvodné cenové vyhlášky URSO na rok 2017 rátali aj s osobitnými distribučnými tarifami pre elektromobily. No po januárovej kauze s cenami energie došlo k ich zrušeniu. Nemyslím si, že by ich opätovné zavedenie bolo otázkou „života a smrti“, keďže zvýhodnené nočné nabíjanie asi nebude argument, ktorí by bežného odberateľa elektriny motivoval ku kúpe nie práve lacného elektromobilu. Na druhej strane, zavedenie osobitnej sadzby pre elektromobily vedúcej k propagácií alternatív v doprave možno považovať za krok správnym smerom.
Jozef Badida
analytik portálu energieprevas.sk
© Autorské práva vyhradené
Ak chcete byť pravidelne informovaní, prosím, prihláste sa k odberu nášho Infokuriéra.
Pôvodný článok vyšiel aj v denníku HN dňa 1.8.2017