Politické nominácie v energetických firmách
S príchodom novej vládnej garnitúry sa spravidla menia zástupcovia štátu v predstavenstvách významných energetických firiem. Ako vnímate takéto „povolebné striedanie“ a vôbec politické nominácie a ako by ste chceli tento stav riešiť?
Politické nominácie sú síce legitímne, avšak uprednostnený by mali byť odborníci pred kamarátmi. K výmene však určite dôjsť musí, pretože dozorné rady štátnych, či pološtátnych energetických podnikov sú momentálne viac menej na parádu. Dokazuje to aj neprimerané navýšenie rozpočtu ÚRSO o 55%, kde podľa jeho predsedu Jozefa Holjenčíka toto má slúžiť na kontrolu distribučných spoločností. Tých istých distribučiek, kde v dozorných radách sedia nominanti štátu...
SNS má v oblasti personálnej agendy jasno. Profesionalizovať, profesionalizovať, profesionalizovať. Všetko je o ľuďoch a stranícke nominácie zlyhali. Že sa to dá nám ukazujú výborne výsledky štátom kontrolovaných energetických spoločností zo západnej Európy ale aj z okolitých štátov V4. Netreba chodiť ďaleko; aký dnešný a budúci prínos pre Českú republiku a jej občanov má ČEZ? V akom stave sa dnes nachádzajú elektroenergetické aktíva na Slovensku ? Žalostnom. Strategickým cieľom SNS je založenie Slovenského energetického holdingu. SEH bude integrovať energetické aktíva štátu a následne odpolitizuje a ,,odoligarchizuje" riadenie aktív štátu v celej energetike.
V prvom rade navrhujeme, aby štátne ostali len tie energetické firmy, ktoré sú prirodzenými monopolmi. Našou snahou je čo najviac „odpolitizovať“ výkon funkcie manažérov, o to dôraznejší však musí byť kontrolný mechanizmus nad prístupom manažéra ako dobrého hospodára. Povolebné striedanie paralizuje manažérske rozhodnutia nielen pred voľbami, ale aj po voľbách. Výber manažérov má byť transparentný, pričom dôraz musíme klásť na preukázanú odbornosť a morálnu bezúhonnosť. Je bezpochybne dôležité, aby bola zachovaná kontinuita fungovania štátnych spoločností dovnútra, ale aj voči ostatným spoločnostiam v rámci energetického trhu. Nemenej dôležité je zachovanie vzťahov, väzieb a interoperability so zahraničnými subjektmi poprípade s organizáciami a inštitúciami v rámci EÚ.
Juraj Miškov ako minister hospodárstva nominoval do vedenia energetických podnikov odborníkov, a drvivá väčšina z nich nemala žiaden vzťah s firmou. SKOK! presadzuje odborníkov a odpolitizovanie vedenia štátnych podnikov. Doterajší zvyk politického rozdeľovania Slovenska a obsadzovania podnikov s majetkovou účasťou štátu dokazuje, že medzi stranami, ktoré sa na Slovensku hlásia k ľavici a k pravici nie je žiaden rozdiel – pri rozkrádaní spoločného majetku a jeho rozdeľovaní sa správali vždy úplne rovnako.
Existuje významný priestor pre účinnejšie vymáhanie záujmov štátu ako akcionára v niektorých energetických podnikoch. Založenie centra výkonu akcionárskych práv, a prípadné zjednotenie podielov štátu do jediného energetického holdingu, spolu s posilnením odborného riadenia, prinesie výrazné zlepšenie.
K “povolebným striedaniam”, alebo politickým nomináciám v strategických podnikoch by nemuselo dochádzať vtedy, ak by sa #SIEŤ-i podarilo presadiť reálnu hmotnú zodpovednosť zástupcov štátu v podnikoch s jeho majetkovou účasťou. #SIEŤ si myslí, že pri presadení princípu osobnej zodpovednosti a vylúčení schránkových firiem zo všetkých obchodov so štátom by tieto politické nominácie stratili význam.
Poznámka: Poradie jednotlivých strán kopíruje proces doručovania ich odpovedí. Oslovili sme aj strany Šanca, KDH, SMER-SD, NOVA, OĽaNO, SDKÚ a SMK, no do publikovania tejto otázky nám nedoručili svoje odpovede.
5