Partnermi portálu Energie pre Vás sú:

1
2
3
4

Najnovšie

Zastavenie prepravy ruskej ropy cez Ukrajinu

RTVS :24 - Ukrajina nepredĺži dohodu s Gazpromom

RTVS :24 - MH SR: Na faktúre nikto neuvidí nárast cien

Chcete byť informovaní?

Kalendár akcií

PR sekcia

Stredoslovenská energetika mení svoju kreatívu

JAVYS súčasťou Európskej priemyselnej aliancie pre malé modulárne reaktory

SPP pokračuje vo výstavbe nabíjacích staníc

Ponuky

Voľné pozície v NET4GAS

Career at UNFCCC

Job openings at IEA

Späť na zoznam otázok

Podpora alternatívnej dopravy (elektromobily, CNG)

V Českej republike sa živo diskutuje o podpore alternatívnej dopravy, t.j. dotáciách na kúpu elektromobilov či vozidiel na stlačený zemný plyn (CNG). Navyše u našich západných susedov sa CNG palivo teší obľube aj medzi vodičmi a to kvôli nižšej úrovni spotrebnej dane. Ako by ste podporili rozvoj alternatívnej dopravy na Slovensku?

  1. SaS (vypracoval Karol Galek)
  2. SNS
  3. MOST-HÍD
  4. SKOK
  5. SIEŤ (vypracoval Roman Brecely)
  6. SMER-SD
SaS (vypracoval Karol Galek)

Koleso netreba nanovo vymýšľať, stačí sa inšpirovať v okolitých krajinách. Treba si priznať že Slovensko v oblasti inovácií a zavádzania nových technológií nikdy nebolo lídrom. Súčasne nám to dáva možnosť poučiť sa z chýb druhých. Žiadna podpora by však nemala zasahovať do práv či peňaženiek tých, ktorí ju nevyužijú. Vždy existujú aj iné formy, ktoré môžu byť taktiež príťažlivé a finančne nenáročné. Ak sa bavíme o mobilite, môžu to byť vyhradené parkovacie miesta, možnosť využívania jazdných pruhov určených pre verejnú dopravu, či v prípade elektromobilov bezplatné nabíjanie elektrinou bilančne pochádzajúcej z OZE. Z pohľadu peňazí možno uvažovať o odpustení registračného poplatku. Dôležitá je však pre akékoľvek rozšírenie aj budovanie siete alternatívnych čerpacích staníc. Tu by štát síce finančne zasahovať nemal, avšak zjednotenie štandardov a legislatívna úprava stavebného zákona, ktorý momentálne napríklad na nabíjacie stanice nemyslí, sú určite na mieste.

SNS

SNS má v oblasti energetiky jasný koncept. Keď hovoríme o akomkoľvek sektore energetiky, alebo oblasti na ňu prepojenej; treba okamžite hovoriť o zdrojoch, z ktorých čerpá. V tejto súvislosti treba povedať, že Slovensko nemá významné postavenie v tvorbe alternatívnych energetických zdrojov, ktorých prebytky by bolo vhodné podporiť a aplikovať do dopravného sektora. CNG zemný plyn je rovnako importovanou komoditou zo zahraničia. Koho chceme teda podporiť zahraničných producentov? Jediným rozumným riešením sa zdá cesta elektromobilov; ale to ešte chce čas. Je nevyhnutné vyhodnotiť globálne trendy, technologický pokrok, akceptáciu spotrebiteľov a predovšetkým ekonomicko-sociálne dôsledky jednotlivých riešení v oblasti alternatívnej dopravy. V opačnom prípade by sme dotovali riešenia, ktoré následne budeme musieť revidovať so všetkými negatívnymi dopadmi. Dnes sme svedkami odumierania konceptu biopalív (mero, bioetanol), ktoré veľhlasne a neuvážene naštartovala Európska komisia, dnes program utlmuje a väčšina účastníkov trhu bude počítať straty.

MOST-HíD

Alternatívna doprava má byť riešením vtedy, keď je to ekonomicky efektívne. Sme svedkami situácie, keď prílišná podpora „alternatívnych zdrojov energií“ viedla k deformácii trhového prostredia a prínos z toho majú vybrané skupiny podnikov alebo jednotlivcov. Z tejto lekcie sa musíme poučiť a s podporou vo forme zliav pre vybraný segment musíme zaobchádzať opatrne. Preto sme za to, aby sa podporil hlavne výskum a vývoj tak, aby alternatívna doprava bola výhodnejšou a ekonomicky efektívnejšou voľbou vodičov. Technológie sa rapídne zlepšujú, zlacňujú a postupne sa tak stanú dostupnými pre všetkých občanov. Aby sa významne zmenil vozový park však bude dôležité pri elektromobiloch nastaviť komplexný systém štandardov a predpisov pre prevádzkovateľov elektroenergetických sústav, aby nebola ohrozená bezpečnosť a kvalita dodávok elektriny.

SKOK

Podpora inovatívnych technológií je súčasťou nášho programu. V oblasti mobility budeme presadzovať jednorazový príspevok štátu pri registrácii ekologického dopravného prostriedku (hybrid, elektromobil, vozidlo s pohonom na vodík, nákladné vozidlo spĺňajúce normu EURO VI). Samostatnou oblasťou bude podpora infraštruktúry využívajúcej alebo podporujúcej rozvoj trendov a moderných technológií. V tejto oblasti vidíme výraznú úlohu štátu napríklad v oblasti rozvoja dobíjacích staníc elektromobilov. Priestor vidíme jednak vo využití inštitútu vyvolanej investície (pri vybraných druhoch stavieb) a jednak vo využití akcionárskeho vplyvu štátu v spoločnostiach zabezpečujúcich distribúciu elektrickej energie. Dôležitou úlohou štátu bude vybudovanie verejných terminálov, ako základnej podmienky rozvoja multimodálnej dopravy.

SIEŤ (vypracoval Roman Brecely)

V záujme znižovania skleníkových plynov vnímame alternatívny typ dopravy a špeciálne rozvoj elektromobility, ako nezvratný trend v EÚ. V prípade minimálnej varianty prognózy bude podiel elektromobilov v roku 2020 cca 5 - 7%. To znamená presun od fosílnych palív k elektrine. Z toho dôvodu chce #SIEŤ iniciovať nevyhnutné legislatívne opatrenia pre rozvoj elektromobility (energetický zákon, stavebný zákon, životné prostredie), vrátane hľadania optimálnych mechanizmov formy štátnej podpory

SMER-SD

Podpora alternatívnych palív v Slovenskej republike sa aktuálne pripravuje na základe ustanovení, ktoré vyplývajú z procesu transpozície smernice Európskeho parlamentu a rady 2014/94/EÚ z 22. októbra 2014 o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá. Za hlavné alternatívne palivá s potenciálom dlhodobej náhrady ropy sa podľa smernice považujú: elektrická energia, vodík, biopalivá, syntetické a parafinické palivá, zemný plyn vrátane biometánu v plynnej forme (stlačený zemný plyn – CNG) a v kvapalnej forme (skvapalnený zemný plyn – LNG) a skvapalnený ropný plyn (LPG), aj vzhľadom na ich možné súbežné a kombinované použitie prostredníctvom napr. systémov dvojpalivových technológií.Pripravovaný dokument má za cieľ podporiť prostredníctvom stanovených opatrení rozvoj trhu alternatívnych palív v odvetví dopravy a rozvoj príslušnej infraštruktúry, so zameraním na posúdenie súčasného stavu a budúceho rozvoja trhu, pokiaľ ide o alternatívne palivá v odvetví dopravy so zameraním na:

VIAC »

Poznámka: Poradie jednotlivých strán kopíruje proces doručovania ich odpovedí. Oslovili sme aj strany Šanca, KDH, NOVA, OĽaNO, SDKÚ a SMK, no do publikovania tejto otázky nám svoje odpovede nezaslali.





Všetky práva k webovej stránke, príspevkom a fotografiám sú vyhradené. Copyright © EpV, s.r.o., 2014-2025 | Designed & Programmed by Richard Haríň

Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s používaním cookies, vďaka ktorým vylepšujeme naše služby. Viac info nájdete vo VOP. Logo na stiahnutie.