Podpora alternatívnej dopravy (elektromobily, CNG)
V Českej republike sa živo diskutuje o podpore alternatívnej dopravy, t.j. dotáciách na kúpu elektromobilov či vozidiel na stlačený zemný plyn (CNG). Navyše u našich západných susedov sa CNG palivo teší obľube aj medzi vodičmi a to kvôli nižšej úrovni spotrebnej dane. Ako by ste podporili rozvoj alternatívnej dopravy na Slovensku?
Koleso netreba nanovo vymýšľať, stačí sa inšpirovať v okolitých krajinách. Treba si priznať že Slovensko v oblasti inovácií a zavádzania nových technológií nikdy nebolo lídrom. Súčasne nám to dáva možnosť poučiť sa z chýb druhých. Žiadna podpora by však nemala zasahovať do práv či peňaženiek tých, ktorí ju nevyužijú. Vždy existujú aj iné formy, ktoré môžu byť taktiež príťažlivé a finančne nenáročné. Ak sa bavíme o mobilite, môžu to byť vyhradené parkovacie miesta, možnosť využívania jazdných pruhov určených pre verejnú dopravu, či v prípade elektromobilov bezplatné nabíjanie elektrinou bilančne pochádzajúcej z OZE. Z pohľadu peňazí možno uvažovať o odpustení registračného poplatku. Dôležitá je však pre akékoľvek rozšírenie aj budovanie siete alternatívnych čerpacích staníc. Tu by štát síce finančne zasahovať nemal, avšak zjednotenie štandardov a legislatívna úprava stavebného zákona, ktorý momentálne napríklad na nabíjacie stanice nemyslí, sú určite na mieste.
SNS má v oblasti energetiky jasný koncept. Keď hovoríme o akomkoľvek sektore energetiky, alebo oblasti na ňu prepojenej; treba okamžite hovoriť o zdrojoch, z ktorých čerpá. V tejto súvislosti treba povedať, že Slovensko nemá významné postavenie v tvorbe alternatívnych energetických zdrojov, ktorých prebytky by bolo vhodné podporiť a aplikovať do dopravného sektora. CNG zemný plyn je rovnako importovanou komoditou zo zahraničia. Koho chceme teda podporiť zahraničných producentov? Jediným rozumným riešením sa zdá cesta elektromobilov; ale to ešte chce čas. Je nevyhnutné vyhodnotiť globálne trendy, technologický pokrok, akceptáciu spotrebiteľov a predovšetkým ekonomicko-sociálne dôsledky jednotlivých riešení v oblasti alternatívnej dopravy. V opačnom prípade by sme dotovali riešenia, ktoré následne budeme musieť revidovať so všetkými negatívnymi dopadmi. Dnes sme svedkami odumierania konceptu biopalív (mero, bioetanol), ktoré veľhlasne a neuvážene naštartovala Európska komisia, dnes program utlmuje a väčšina účastníkov trhu bude počítať straty.
Alternatívna doprava má byť riešením vtedy, keď je to ekonomicky efektívne. Sme svedkami situácie, keď prílišná podpora „alternatívnych zdrojov energií“ viedla k deformácii trhového prostredia a prínos z toho majú vybrané skupiny podnikov alebo jednotlivcov. Z tejto lekcie sa musíme poučiť a s podporou vo forme zliav pre vybraný segment musíme zaobchádzať opatrne. Preto sme za to, aby sa podporil hlavne výskum a vývoj tak, aby alternatívna doprava bola výhodnejšou a ekonomicky efektívnejšou voľbou vodičov. Technológie sa rapídne zlepšujú, zlacňujú a postupne sa tak stanú dostupnými pre všetkých občanov. Aby sa významne zmenil vozový park však bude dôležité pri elektromobiloch nastaviť komplexný systém štandardov a predpisov pre prevádzkovateľov elektroenergetických sústav, aby nebola ohrozená bezpečnosť a kvalita dodávok elektriny.
Podpora inovatívnych technológií je súčasťou nášho programu. V oblasti mobility budeme presadzovať jednorazový príspevok štátu pri registrácii ekologického dopravného prostriedku (hybrid, elektromobil, vozidlo s pohonom na vodík, nákladné vozidlo spĺňajúce normu EURO VI). Samostatnou oblasťou bude podpora infraštruktúry využívajúcej alebo podporujúcej rozvoj trendov a moderných technológií. V tejto oblasti vidíme výraznú úlohu štátu napríklad v oblasti rozvoja dobíjacích staníc elektromobilov. Priestor vidíme jednak vo využití inštitútu vyvolanej investície (pri vybraných druhoch stavieb) a jednak vo využití akcionárskeho vplyvu štátu v spoločnostiach zabezpečujúcich distribúciu elektrickej energie. Dôležitou úlohou štátu bude vybudovanie verejných terminálov, ako základnej podmienky rozvoja multimodálnej dopravy.
V záujme znižovania skleníkových plynov vnímame alternatívny typ dopravy a špeciálne rozvoj elektromobility, ako nezvratný trend v EÚ. V prípade minimálnej varianty prognózy bude podiel elektromobilov v roku 2020 cca 5 - 7%. To znamená presun od fosílnych palív k elektrine. Z toho dôvodu chce #SIEŤ iniciovať nevyhnutné legislatívne opatrenia pre rozvoj elektromobility (energetický zákon, stavebný zákon, životné prostredie), vrátane hľadania optimálnych mechanizmov formy štátnej podpory
Podpora alternatívnych palív v Slovenskej republike sa aktuálne pripravuje na základe ustanovení, ktoré vyplývajú z procesu transpozície smernice Európskeho parlamentu a rady 2014/94/EÚ z 22. októbra 2014 o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá. Za hlavné alternatívne palivá s potenciálom dlhodobej náhrady ropy sa podľa smernice považujú: elektrická energia, vodík, biopalivá, syntetické a parafinické palivá, zemný plyn vrátane biometánu v plynnej forme (stlačený zemný plyn – CNG) a v kvapalnej forme (skvapalnený zemný plyn – LNG) a skvapalnený ropný plyn (LPG), aj vzhľadom na ich možné súbežné a kombinované použitie prostredníctvom napr. systémov dvojpalivových technológií.Pripravovaný dokument má za cieľ podporiť prostredníctvom stanovených opatrení rozvoj trhu alternatívnych palív v odvetví dopravy a rozvoj príslušnej infraštruktúry, so zameraním na posúdenie súčasného stavu a budúceho rozvoja trhu, pokiaľ ide o alternatívne palivá v odvetví dopravy so zameraním na:
VIAC »Poznámka: Poradie jednotlivých strán kopíruje proces doručovania ich odpovedí. Oslovili sme aj strany Šanca, KDH, NOVA, OĽaNO, SDKÚ a SMK, no do publikovania tejto otázky nám svoje odpovede nezaslali.