Partnermi portálu Energie pre Vás sú:

1
2
3
4

Chcete byť informovaní?

Najnovšie

Výsledky testovacích jázd nákladných ťahačov s pohonom na LNG

Wüstenrot s novým zložením predstavenstiev

Hosť TA3: J. Badida o vyšších cenách elektriny a možných rezervách

Aby nás odpady nezavalili - veľa skládkujeme, málo recyklujeme

Kalendár akcií

PR sekcia

Výsledky testovacích jázd nákladných ťahačov s pohonom na LNG

Wüstenrot s novým zložením predstavenstiev

Zahraničná kontrola v spoločnosti JAVYS dopadla úspešne

Užitočný doplnok k poisteniu zodpovednosti za škodu v práci

Ponuky

Voľné pozície v NET4GAS

Career at UNFCCC

Job openings at IEA

Späť na zoznam otázok

Hodnotenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví

Myslíte si, že doterajšia regulačná politika v oblasti energetiky bola dostatočne odborná, predvídateľná a transparentná alebo sú potrebné jej zásadné zmeny? Ste spokojní s prácou a výsledkami Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (URSO)? V čom prípadne vidíte priestor na zlepšenie jeho činnosti?

  1. SaS (vypracoval Karol Galek)
  2. SNS
  3. MOST-HÍD
  4. SKOK!
  5. KDH (vypracoval Ján Hudacký)
  6. SIEŤ (vypracoval Roman Brecely)
SaS (vypracoval Karol Galek)

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dlhodobo čelí pre netransparentnosť a nesystémové, ako aj nekoncepčné rozhodnutia kritike zo strany Európskej komisie, ako aj domácich subjektov na trhu s energiami. Predseda úradu Jozef Holjenčík je považovaný za Harabina v slovenskej energetike. Našou prioritou je jeho nahradenie kompetentným, nezávislým a čestným nominantom. Svoju pozíciu si síce zmenou Zákona o regulácií v sieťových odvetviach v roku 2012 natoľko „zabetónoval“, že jeho odvolanie je prakticky nemožné, napriek tomu si v strane Sloboda a Solidarita myslíme, že sa o to treba pokúsiť a na čelo ÚRSO je potrebné dosadiť človeka bez politickej viazanosti, schopného v krátkom čase zefektívniť a sprehľadniť chod tohto úradu.

SNS

Asi ťažko, keď v jeden deň premiér niečo vyhlási a na druhý deň to potvrdí predseda URSO, tento regulátor jednoznačne podlieha politickým a lobistickým tlakom.

MOST-HíD

Najväčší priestor na zlepšenie je zabezpečenie politickej nezávislosti regulátora. V súčasnosti je URSO nástrojom sociálnej politiky vlády. Systém rôznych podpor vedie nielen ku krížovým dotáciám, ale vnáša nepredvídateľnosť a nestabilitu do regulácie. Niektoré poplatky majú formu skrytej dane. URSO nie je otvorené na komunikáciu s verejnosťou. Ak aj dochádza k verejnému pripomienkovaniu dokumentov, je toto viac-menej formálne a URSO poskytuje k náročným predpisom minimálny časový priestor na diskusiu. Mnohé rozhodnutia sú vydávané na poslednú chvíľu a tak znemožňujú pripraviť sa regulovaným subjektom na ich dopady. Účelovosť rozhodnutí URSO a jeho správanie sa URSO postavilo do pozície nedôveryhodnej inštitúcie.

SKOK!

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dnes nefunguje ako nezávislý regulátor, ale ako predĺžená ruka vlády, plniaca politické objednávky a zadania. Jeho skutočná nezávislosť je sporná, jeho rozhodnutia často netransparentné. Napríklad od roku 2012 dodnes klesla cena samotnej elektriny na svetových burzách o polovicu. Občania Slovenska to však necítia, pretože ÚRSO neustále zvyšuje ostatné systémové poplatky, ktoré zvyšujú účet za elektrinu. Vláda musí upraviť pravidlá a energetickú politiku tak, aby mal ÚRSO čo najmenší priestor pre subjektívne rozhodovanie a fungoval ako orgán skutočne nezávislý od vlády. Presadíme zverejňovanie zasadnutí rady ÚRSO, ktorým sa posilní kontrola širokej i odbornej verejnosti nad jeho rozhodovaním.

KDH (vypracoval Ján Hudacký)

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví za uplynulú dekádu svojho pôsobenia významne stratil pozíciu nezávislej a nestrannej inštitúcie. Úrad nebol schopný čeliť tlakom vlády v súvislosti s nesystémovou reguláciou cien plynu pre domácnosti a malé podniky. Rovnako má významný podiel na deformácií energetického prostredia v súvislosti so zavádzaním nesystémových dotácií na výkupné ceny obnoviteľných zdrojov elektrickej energie, predovšetkým v oblasti fotovoltaiky. Svojimi rozhodnutiami sa úrad podieľal na diskriminačnom zavádzaní niektorých nezmyselných sieťových poplatkov ako napr. G – komponent. Úrad nie je doteraz schopný eliminovať niektoré položky tarify za prevádzkovanie systému, ktorá sa výrazne podieľa na vysokých cenách elektrickej energie na Slovensku. Je treba preto posilniť nezávislosť a nestrannosť úradu prostredníctvom novely zákona o ÚRSO. Okrem iného sa to dotýka takých ustanovení ako je napríklad posilnenie nezávislosti úradu vo vzťahu k výkonnej moci; oddelenie pozície predsedu úradu a predsedu regulačnej rady a posilnenie finančnej nezávislosti úradu.

SIEŤ (vypracoval Roman Brecely)

#SIEŤ vníma ÚRSO ako spolitizovanú a neprehľadnú inštitúciu, ktorá svoju úlohu ochrany spotrebiteľov pred monopolnými a nekalými praktikami výrobcov a poskytovateľov energii zastáva iba minimálne. ÚRSO hlavne zastáva pozície veľkých domácich výrobcov a svojou netransparentnosťou spoluvytvára pokrivenie celého trhu s elekejtrickou energiou. Za vysoké ceny sme dlhodobo kritizovaní aj EK a je to aj zásluhou ÚRSO, že ceny sa vďaka zle nastaveným parametrom (TPS, TSS,…) vymkli spod kontroly. ÚRSO je dnes paradoxne v pozícii tvorcu trhu (štátnej politiky) a nie tým, čím by mal byť, t.j. orgánom dohľadu nad primeranosťou nákladov a ziskov dominantných a monopolných dodávateľov. SIEŤ navrhuje:

VIAC »

Poznámka: Poradie jednotlivých strán kopíruje proces doručovania ich odpovedí. Oslovili sme aj strany Šanca, SMER-SD, NOVA, OĽaNO, SDKÚ a SMK, no do publikovania tejto otázky nám nedoručili svoje odpovede.





Všetky práva k webovej stránke, príspevkom a fotografiám sú vyhradené. Copyright © EpV, s.r.o., 2014-2018 | Designed & Programmed by Richard Haríň

Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s používaním cookies, vďaka ktorým vylepšujeme naše služby. Viac info nájdete vo VOP.