Dajme veciam druhú šancu
Každý si zaslúži druhú šancu. Na mysli máme nielen nás ľudí – omylné tvory, ale aj veci. Plné skrine, šatníky, neustále nákupy, stovky kabeliek, topánok – to je príbeh takmer každej ženy. Ak by sme išli len po povrchu, povieme si zbytočne minuté peniaze. Tieto nákupy však majú aj iný, širší dopad, a to práve ten ekologický. Veľké množstvo použitých materiálov, surovín, neľudské pracovné podmienky v krajinách tretieho sveta, detská práca, odpad v podobe vyhodeného šatstva. Práve preto aj oblečenie a obmedzenie jeho nakupovania je významným činiteľom v boji za záchranu našej planéty a pri napĺňaní myšlienok trvalo udržateľného rozvoja. Čítajte a inšpirujte sa aj vy týmto mladým kreatívnym párom.
1. Prosím na úvod nám predstav váš projekt a zanietencov, ktorí stoja za tým.
Náš projekt Mulin.sk je webová stránka, ktorá sprostredkuje predaj a nákup štýlového oblečenia. V dnešnej dobe disponujeme množstvom nových a zachovalých vecí, ktoré z určitého dôvodu nenosíme – či už sa v nich necítime dobre, alebo máme v šatníku kúsky, ktoré patria medzi obľúbenejšie. Názov Mulin.sk je odvodený od francúzskeho slova moulin, čo v preklade znamená mlyn. Samotné oblečenie sa určitým spôsobom točí, koluje medzi ľuďmi, a tí ho vedia znovu použiť. Každý kúsok v našej skrini má svoju “dušu” a to, že sa nám už nepáči, alebo sa v ňom necítime dobre, predsa neznamená, že sa nemôže páčiť niekomu inému. Naším projektom chceme dať veciam druhú šancu, chceme, aby sme nemuseli zbytočne len vyrábať a nakupovať, ale aby sme spoločne vedeli aj recyklovať a využiť to, čo pre nás môže byť ešte pekné a užitočné.
2. Je skvelé, že mladý pár ako vy dvaja má takú otvorenú myseľ a dokáže spojiť príjemné s užitočným – prispieť k ochrane životného prostredia a zároveň vytvoriť biznis model. Ako táto myšlienka vznikla, čo vás inšpirovalo?
Myšlienka založiť Mulin.sk sa zrodila v hlave môjho priateľa Lukáša po tom, ako sme začali spolu bývať. Pri sťahovaní do spoločného bytu nemohol uveriť, koľko vecí musel presťahovať (úsmev). Neveriacky krútil hlavou, a to ešte len postupne prichádzal na to, že oblečenie nám pribúda a miesto preň akosi nerastie. Začal sa zamýšľať nad tým, čo s pribúdajúcimi vecami. Dať ich na charitu? Vyhodiť ich? Ani jedna z týchto možnosti nebola úplne podľa našich predstáv, nakoľko išlo o pekné a častokrát drahé kúsky. V jeho hlave sa zrodil super nápad – vymyslieť štýlový bazár, kde budú môcť ľudia predávať svoje zachovalé oblečenie, ktoré nenosia, prestalo sa im páčiť, či sa do neho už nezmestia. Vyriešia tak problém plnej skrine, oblečenie sa recykluje a poteší niekoho iného. Pre túto myšlienku sa nadchlo aj moje ženské srdce, nakoľko kreatívne veci vymýšľam a „stajlujem“ veľmi rada. A tak vznikol Mulin. Presne 20.apríla 2016.
3. Myslím, že takmer každá žena má rovnaký problém – množstvo zbytočného šatstva v skrini a neustále nákupy nového, aj preto je táto myšlienka skvelá a užitočná. Predpokladám, že váš vzťah k trvalo udržateľnému rozvoju je pozitívny, ale povedz nám ty.
V minulosti som neriešila, kde sa moje oblečenie vyrába, za akých podmienok a kým. Myslím, že takto zmýšľajúcich ľudí je určite veľa. Vďaka Mulinu sme sa s Lukášom dozvedeli množstvo informácií o tejto strastiplnej ceste a nad celou touto problematikou sme začali hlbšie uvažovať. Nie je predsa v poriadku, že tričko, ktoré si kúpime v akcii za 5 eur sa vyrobí niekde v Kambodži či Bangladéši zamestnancami, medzi ktorými sú častokrát aj deti pracujúce za veľmi zlých podmienok. Na to, aby sa vyrobil jeden sveter sa minie aj 3000 l vody, toxické látky sú vypúšťané priamo do vody, čo ohrozuje v konečnom dôsledku aj náš život na Zemi. Podľa môjho názoru je preto potrebné sa zamyslieť nad tým, ako sa veci dajú znovu využiť, obnoviť a nie len zbytočne vyrábať. Tadiaľto cesta nevedie, musíme si uvedomiť, že životné prostredie si tvoríme sami a naše neohľaduplné správanie nám príroda vráti.
Smutné je, že tieto skutočnosti si častokrát ani neuvedomujeme, práve naopak, nepriamo ich svojim nákupom podporujeme. Nákup a predaj oblečenia cez Mulin.sk ponúka alternatívne riešenie pre ľudí, ktorým záleží na životnom prostredí a nechcú podporovať výrobcov zneužívajúcich lacnú pracovnú silu. A preto je našou motiváciou rozvíjať projekt Mulin.sk stále viac.
4. Aká je reakcia okolia, zákazníkov, páči sa im tento nápad?
Náš projekt zatiaľ funguje krátko, ale za toto obdobie sme sa stretli s množstvom pozitívnych ohlasov, ktoré nás poháňajú dopredu a sú pre nás motiváciou sa neustále zlepšovať. Ľuďom sa páči myšlienka, že riešime aktuálny problém tejto doby a že nám záleží na tom, aby sa veci pohli lepším smerom.
5. Keďže ste sa slušne rozbehli, máte v talóne aj nejaké ďalšie podobné projekty, prípadne plánujete rozšíriť tento projekt?
Momentálne sa zamýšľame nad úpravou nášho biznis modelu. Keďže žijeme v dosť hektickej dobe, kedy ľudia nemajú na nič čas, rozhodli sme sa, že im to trocha uľahčíme. Nebudú mať starosti s tým, že svoje oblečenie musia nafotiť, pridávať na web, popisovať produkt a postarať sa o to, aby objednávka došla k zákazníkovi. Mnohým sa naša myšlienka páčila a chceli ju podporiť, no nedisponovali dostatočným časom, ktorý by im umožnil sa k nám pridať. Tento problém spôsobil, že sme začali premýšľať nad výkupom oblečenia od ľudí a nad jeho samostatným servisom, ktorý zabezpečíme vo vlastnej réžii. Naši priaznivci tak predajom oblečenia za symbolickú sumu podporia ochranu životného prostredia, jeho životný cyklus a budú mať dobrý pocit z toho, že ich šatstvo si našlo nového majiteľa a naďalej mu slúži. Pre niekoho to totiž bude originálny štýlový kúsok s vlastným príbehom, ktorý prešiel cestou zo zabudnutej skrine až k svojmu spokojnému majiteľovi.
6. Skús naším čitateľom prosím popísať ako váš "bazár" funguje? Aký je princíp?
Každý, komu je tento problém známy, sa vie u nás zaregistrovať ako samostatný predajca a svoje oblečenie predať prostredníctvom pekne nafotených fotiek s popisom, ktoré sa umiestnia na webe. Oblečenie tak nemusí zbytočne ležať nevyužité v skrini a niekoho iného dokáže ešte určite potešiť. Fungujeme ako klasický e-shop, oblečenie sa dá u nás objednať formou objednávky, ktorá je záväzná a naši predajcovia sú o nej informovaní e-mailom. Svoj produkt tak vedia priamo vyexpedovať kupujúcemu na základe podmienok, ktoré si vo svojom profile vopred zvolia. Mulin slúži na predaj a kúpu oblečenia, ktoré je štýlové a je teda viac než isté, že svojho majiteľa si nájde. Vymysleli sme ho spolu s mojim priateľom Lukášom a môžem povedať, že je už našou srdcovou záležitosťou. Zakladáme si na tom, aby veci boli pekne nafotené, štýlové, IN a aby sa k nám naši zákazníci vrátili vždy s láskou a dobrým pocitom.
7. Na záver ťa poprosím o malé posolstvo pre našich čitateľov.
Myslím si, že doba, v ktorej žijeme plynie veľmi rýchlo, mnohokrát si to ani neuvedomujeme. Niekedy až spätne zistíme, aký dosah mali veci, ktoré sme odignorovali alebo nepriamo podporili. Určite je jednoduchšie ísť do obchodu a kúpiť si novú vec, ako si napríklad pretriediť šatník a zistiť, že ich je tam dostatok. Z času na čas by sme sa mali zamyslieť nad tým, že nikdy nie je neskoro a začať je potrebné od seba, pretože týmto spôsobom môžeme inšpirovať ostatných k tomu, aby podporili dobrú vec.
S mladým kreatívnym párom - Edit a Lukášom sa rozprávala Michaela Badidová