JESS a Trnavský samosprávny kraj podporia rozvoj vodíka
Predseda predstavenstva spoločnosti JESS, a. s., Roman Sporina a predseda Jozef Viskupič, podpísali 16. decembra 2021 Zmluvu o spolupráci. Zmluva je základom vzájomnej spolupráce za účelom podpory a rozvíjania zámerov v oblasti vodíkových technológií a vybudovania vodíkového hospodárstva na území Trnavského kraja.
Jozef Viskupič, predseda TTSK:
„Som rád, že niekoľkomesačná snaha v oblasti zelených tém, ktorú sme s naším partnerom prerokovávali, našla konkrétnu podobu. Naším zámerom je zrealizovať na území Trnavského kraja jeden z pilotných projektov, ktorého cieľom je, aby naša prímestská autobusová doprava bola omnoho zelenšia. Ak budú u nás jazdiť vodíkové autobusy, môžeme spĺňať aj ďalšie z kritérií dlhodobej udržateľnosti.
Trnavský samosprávny kraj chce podporiť presadzovanie využívania vodíkových technológií v oblasti verejnej dopravy na území svojho kraja v súlade so zámermi Ministerstva hospodárstva SR, Národnou vodíkovou stratégiou SR a s Akčným plánom rozvoja vodíkového ekosystému v SR.
Spoločnosť JESS, a. s., má záujem vybudovať na svoje náklady zariadenia s technológiou na výrobu tzv. zeleného vodíka a jednu čerpaciu stanicu na území Trnavského kraja.
Roman Sporina, predseda predstavenstva JESS, a. s.:
„Výroba zeleného vodíka je viazaná na prevádzku novej fotovoltaickej elektrárne, ktorá má vyrásť v Jaslovských Bohuniciach. V súčasnosti je už podaný Zámer na zisťovacie konanie a počas prvého alebo druhého kvartálu 2022 očakávame vydanie súhlasu. Potom nasleduje verejné obstarávanie a výstavba. Náš časový harmonogram je mimoriadne nahustený, takže uvedenie vodíkového hospodárstva do prevádzky (výroba zeleného vodíka, skladovanie a plnenie alebo čerpanie do dopravného prostriedku) je plánované na štvrtý kvartál 2023.“
V rámci realizácie pilotného projektu zvažuje Trnavský samosprávny kraj zakúpenie vodíkových autobusov, primárne pre obslužnosť okresov Trnava, Hlohovec, Piešťany a Senica.
Jozef Viskupič, predseda TTSK:
„Bol by som rád, aby sa našli zdroje na to, aby sa z pilotného projektu stal štandard. Prímestská autobusová doprava tvorí totiž na Slovensku takmer 65% verejnej dopravy. Takže, ak sa vodíková doprava osvedčí, mala by byť v budúcnosti realizovaná vo väčšom meradle.“
Zdroj: JAVYS