Partnermi portálu Energie pre Vás sú:

1
2
3
4

Chcete byť informovaní?

Najnovšie

J. Badida v TA3 o pozastavení odberu ruskej ropy

Kotlíkové dotácie na výmenu kotlov (spaľujúcich drevo/uhlie za zemný plyn)

Úsporná sprchovacia hlavica šetrí vodu aj peniaze

J. Badida v TA3 o zodpovednosti pri výstavbe elektrárne Mochovce

Kalendár akcií

Energy Camp 2019
30.-31.5.2019, Poprad

DENS 2019 - Žilina
4.6.2019, Nám. A. Hlinku, Žilina

DENS 2019 - Banská Bystrica
6.6.2019, Nám. SNP, Banská Bystrica

DENS 2019 - Bratislava
8.6.2019, OD IKEA, Bratislava

PR sekcia

Úspešné hospodárenie spoločnosti JAVYS v roku 2018

Aj Slovensko sa môže stať príkladom v oblasti jadrovej energetiky

Priaznivé výsledky 2018 sú po náročnom roku zadosťučinením

SEPS vyhlásila výberové konanie na nákup elektriny

Ponuky

Voľné pozície v NET4GAS

Career at UNFCCC

Job openings at IEA

Späť na zoznam komentárov

Ministerstvo navrhuje oslabiť prezidenta a posilniť vládu

Začiatkom roka sme sa ocitli v chaose ohľadne cien elektriny, plynu a vody. Reakciou boli zásahy politikov, neštandardné rozhodnutia Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (URSO), odstúpenie jeho predsedu a v týchto dňoch aj návrh Ministerstva hospodárstva SR novelizujúci zákon o regulácii. Jednou z najvýznamnejších zmien tohto návrhu je oslabenie pozície prezidenta SR pri kreovaní orgánov URSO v prospech vlády SR.

Prezident by mal prísť o svoju právomoc rozhodnúť o návrhu na vymenovanie či odvolanie predsedu URSO, ako aj členov odvolacej inštancie, a to Regulačnej rady. Po novom sa stane doslova štatistom a len formálne vymenuje členov Regulačnej rady, tak ako mu ich vyberú vláda a parlament. Pri menovaní/odvolávaní predsedu URSO nebude dokonca disponovať žiadnou právomocou, keďže tá by mala prejsť priamo na vládu SR. V tomto smere môže vzniknúť paradoxná situácia a to v prípade, že vláda bude vplývať na predsedu URSO, ktorý však má byť nezávislý od pokynov akýchkoľvek štátnych orgánov. V prípade, žeby ju poslúchol, konal na základe jej pokynov, a teda porušil zákon, vláda by ho mala automaticky odvolať, no je otázne či by práve takéhoto „nezávislého“ človeka obetovala.

Bohužiaľ návrh novely zachováva silnú pozíciu predsedu URSO, ako individuálneho orgánu, ktorého vplyv na regulované energetické podniky je ohromný a možno až nebezpečný. Nanešťastie „zanedbáva“ úlohu Regulačnej rady, ktorá je kolektívnym orgánom URSO, a teda by mala byť aj dôveryhodnejšia a rešpektovanejšia. Možno by sme sa mali zamyslieť nad oslabením pozície „neohrozeného“ predsedu URSO práve v prospech Regulačnej rady, ktorej by sa zodpovedal. Regulačná rada by zároveň získala kompetenciu vymenovať a odvolať predsedu URSO. Z podstaty veci slovenský odberateľ potrebuje kompetentných, nezávislých a zodpovedných ľudí vo vedení inštitúcie, ktorá svojimi rozhodnutiami o cenách energie vplýva na kúpyschopnosť obyvateľstva a konkurencieschopnosť podnikov čiže našich zamestnávateľov. A túto požiadavku skôr naplní 6 členov Regulačnej rady ako 1 predseda URSO, navyše úspešne „zabetónovaný“ vo svojej funkcii na 6 rokov.

Jozef Badida, analytik portálu

Príspevok publikovaný dňa 19.03.2017 v TERAZ, Ekonomika







Všetky práva k webovej stránke, príspevkom a fotografiám sú vyhradené. Copyright © EpV, s.r.o., 2014-2019 | Designed & Programmed by Richard Haríň

Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s používaním cookies, vďaka ktorým vylepšujeme naše služby. Viac info nájdete vo VOP.