Aj verejné obstarávanie môže byť zelené
Alarmujúci stav využívania zdrojov, neudržateľný stav spotreby a s tým spojené znečisťovanie životného prostredia núti orgány Európskej únie hľadať alternatívne spôsoby, ktoré by pomohli tento nepriaznivý stav a environmentálnu záťaž zmeniť. Jedným z kľúčových nástrojov, definovaných v stratégii Európa 2020, ktoré by mali prispieť k inteligentnému, udržateľnému a inkluzívnemu rastu, patrí aj zelené verejné obstarávanie.
Zelené verejné obstarávanie je podporené celým radom politík a stratégií EÚ, čo dokazuje, že je významným nástrojom, ktorý prispieva k dosahovaniu environmentálnych cieľov. Zelené verejné obstarávanie je definované v Oznámení Komisie, ktoré je adresované Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov KOM(2008)400 s názvom „Verejné obstarávanie pre lepšie životné prostredie“. Definované je ako proces, v ktorom sa verejné orgány snažia obstarať tovary, služby a stavebné práce so zníženým negatívnym dopadom na životné prostredie počas celého ich životného cyklu, v porovnaní s tovarmi, službami a stavebnými prácami s rovnakou primárnou funkciou, ktoré by boli inak obstarané.
Uplatňovanie zeleného verejného obstarávania je dobrovoľné, čo znamená, že jednotlivé členské krajiny Európskej únie a verejné inštitúcie si môžu samy zvoliť úroveň implementácie tohto nástroja.
Výhody zeleného verejného obstarávania možno vidieť predovšetkým v:
- plnení osobitných cieľov a úloh v oblasti životného prostredia (napr. energetická účinnosť, zachovanie prírodných zdrojov, znižovanie emisií CO2),
- zlepšovaní sociálnych a zdravotných podmienok života (napr. zvyšovanie kvality života, ochrana zdravia),
- úspore nákladov,
- posilnení dôvery občanov, podnikov a spoločnosti smerom k verejnej správe,
- presadzovaní inovácie,
- podpore vývoja konkurencieschopných environmentálnych tovarov a služieb a v rozšírení trhu o takéto produkty.
Zelené verejné obstarávanie je i v podmienkach Slovenskej republiky považované za nástroj, ktorý má z pohľadu ochrany životného prostredia veľký význam, čo sa prejavilo aj jeho zaradením do Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2016 - 2020, kde je ambíciou vlády vytvoriť priaznivé podmienky na jeho aplikovanie. Snahou vlády je tiež aktívne podporovať zameranie na celý životný cyklus produktov a služieb s dôrazom na efektívne a racionálne využívanie zdrojov.
Nepriaznivý stav uplatňovania environmentálnych aspektov vo verejnom obstarávaní v podmienkach SR možno zlepšiť najmä prostredníctvom ďalšieho vzdelávania a zvyšovania informovanosti verejných obstarávateľov a obstarávateľov o zelenom verejnom obstarávaní. Ministerstvo životného prostredia SR v spolupráci so Slovenskou agentúrou životného prostredia sa podieľajú na zabezpečení pravidelných vzdelávacích aktivít pre verejných obstarávateľov. Cieľom seminárov je predovšetkým propagácia zeleného verejného obstarávania, zvýšenie povedomia a oboznamovanie verejných obstarávateľov s možnosťami praktického uplatňovania environmentálnych charakteristík vo verejnom obstarávaní pri dodržaní všetkých zásad verejného obstarávania, ako aj platnej legislatívy na európskej i národnej úrovni. Okrem toho Slovenská agentúra životného prostredia zabezpečuje prevádzku GPP Helpdesk, ktorá slúži na poskytovanie odborných informácií, konzultácií a poradenstva k problematike zeleného verejného obstarávania.
Ministerstvo životného prostredia SR v spolupráci so Slovenskou agentúrou životného prostredia vypracovalo v poradí už tretí Národný akčný plán pre zelené verejné obstarávanie v SR na roky 2016 - 2020. Cieľom tohto akčného plánu je stanoviť smerovanie zeleného verejného obstarávania v podmienkach SR nastavením opatrení a aktivít, ktoré budú v rámci proaktívneho prístupu príslušných inštitúcií napĺňať ambicióznejšie ciele pre oblasť zeleného verejného obstarávania v SR na roky 2016 - 2020. Opatrenia definované v rámci akčného plánu vytvárajú predpoklad na posun k výraznejšiemu uplatňovaniu zelených zákaziek v podmienkach SR.
Prostredníctvom týchto aktivít sa môže súčasne zvýšiť dopyt po zelených a inovatívnych produktoch na trhu a vytvoriť tak v budúcom období priestor pre uplatňovanie udržateľného verejného obstarávania v podmienkach SR s ohľadom na environmentálny aspekt.
Dúfajme teda, že aj zelené verejné obstarávanie nájde bohaté uplatnenie v praxi a vyplní ďalší kúsok mozaiky „rámca“ trvalo udržateľného rozvoja.
Mgr. Zuzana Hricová, PhD.
Ministerstvo životného prostredia SR