Partnermi portálu Energie pre Vás sú:

1
2
3
4

Chcete byť informovaní?

Najnovšie

SPP získalo EU financie na výstavbu čerpacích staníc na zemný plyn

Ruský plynovod Nord Stream 2 nám už asi až tak neprekáža

Poistenie Hodnota života dostupné už aj online

Významný medzinárodný úspech spoločnosti JAVYS

Kalendár akcií

Energetická konferencia AZZZ
30.11.2017, Bratislava

Stredoeurópska energetická konferencia CEEC
29.11.-1.12.2017, Bratislava

PR sekcia

SPP získalo EU financie na výstavbu čerpacích staníc na zemný plyn

Poistenie Hodnota života dostupné už aj online

Významný medzinárodný úspech spoločnosti JAVYS

Wüstenrotu sa darilo aj v treťom štvrťroku

Ponuky

Voľné pozície v NET4GAS

Career at UNFCCC

Job openings at IEA

Späť na zoznam fit

Raňajky - štart do nového dňa

Určite ste mnohokrát riešili dilemou raňajkovať ci neraňajkovať? Jeden odborník povie áno, druhý mu to vyvráti a vy máte z toho zmätenú „hlavu v smútku“. Ako sa dostať z tohto bludného kruhu a čím sa riadiť? Počúvajte svoje telo, to Vám zadá tú správnu, racionálnu cestu, ktorou sa vydať.

Raňajky predstavujú štart do nového dňa a do značnej miery rozhodujú, aký bude úspešný. Raňajky slúžia na doplnenie energie po celonočnom hladovaní, takže tí, ktorí neraňajkujú, „idú dopoludnia na rezervy“.

Prečo sú raňajky také dôležité?

Veľa ľudí neraňajkuje s odôvodnením nedostatku času, častokrát však potom raňajky nahrádzajú nezdravým jedlom. Raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa a mali by tvoriť 20 - 25% energetického prijmú. Správne raňajky podporia psychickú aj fyzickú kondíciu.

Mnoho z nás si ráno povie nechutí mi, tak načo sa nútiť. Je to však o zvyku, pre telo je správne sa pomaly a postupne „učit“ raňajkovať a časom si bez toho nebudete vediet predstavit deň. Znamená to však vstať trochu skôr a pripraviť si niečo chutne, výdatne. Skúste sa napríklad spýtať starých rodičov či si vedia predstavit deň bez raňajok. Myslím, že v drvivej väčšine prípadov dostanete rovnakú odpoveď. A napriek tomu, že v dnešnej dobe máme podstatne viac možností prístupu k informáciám ako mali naši predkovia kedysi, častokrát sa stáva, že zabúdame racionalizovať a podliehame mnohým „lifestylovým“ a nezdravým trendom a týrame svoje telo.

Čo sa pri vynechaní raňajok v tele deje?

Tajomstvo nesprávneho fungovania organizmu bez raňajok sa ukrýva v mozgu. Je to totiž výkonný orgán, ktorý spotrebuje veľké množstvo energie prijatej najmä v podobe cukru. Po nočnom odpočinku mozog očakáva, že jeho energetické zásoby budú doplnené. Ak sa tak nestane, stráca schopnosť koncentrácie a vyšle telu signál, aby si všetky nasledujúce kalórie odložilo radšej do zásoby.

Aké sú ideálne raňajky?

Pravdepodobne Vás moja odpoveď sklame, ale ideálne raňajky jednoducho neexistujú. Jedna veľkosť nesedí všetkým. Každý z nás je totiž jedinečný, má svoje chute a preferencie. Telo každého z nás, resp. trávenie a metabolizmus fungujú inak. Najrozumnejšie je teda naslúchať vlastnému organizmu a zamyslieť sa nad tým, čo svojmu žalúdku vlastne servírujeme. Skúste venovať pozornosť nasledujúcim tipom a určite si aj Vy nájdete cestu k raňajkám.

Tipy a rady, ktoré sa oplatí prečítať

Nezabúdajte na výživné proteíny – ak vám chutia ráno ryby, pokojne si dajte aj tie. Určite si však doprajte aspoň kúsok syra, jogurt či kefírové mlieko.

Nezanedbajte pitný režim – ideálne čistú vodu, prípadne nesladený čaj alebo mlieko. S džúsmi buďte opatrní, buď si ich zrieďte alebo ak máte tú možnosť, odšťavte si čerstvé ovocie.

Pozor na kalórie – pre vyvážené raňajky je potrebné prihliadnuť na primeraný energetický obsah raňajok. Ak máte sedavé zamestnanie, pokúste sa vmestiť do limitu 500 kcal.

Doprajte si niečo teplé – praženicu, hemendex, krupicovú kašu, či aspoň cereálie zaliate teplým mliekom.

Vhodné suroviny na raňajky

  • ryby
  • vajíčka
  • varené obilniny a vločky z nich (ovos, pšenica, pšeno, kukurica, pohánka, ryža)
  • celozrnné pečivo
  • ovocie (na raňajky odporúčam bobuľovité ovocie)
  • med (s mierou)
  • strukovinové nátierky
  • orechy a olejnaté semená (spolu 1 – 3 lyžice orechov, lúpanej slnečnice, ľanových a sezamových semienok, kokosu...)
  • niektoré mliečne výrobky (odtučnené mlieko a acidofilné mlieko, nízkotučné syry a tvaroh, biely jogurt)
  • avokádo
  • zelenina

Určite si z tohto balíčka dobrôt vyberiete niečo, čo najviac ulahodí Vášmu brušku.

Čomu sa vyhýbať pri raňajkách?

  • nedostatok proteínov
  • málo vlákniny
  • žiadny tuk
  • málo jedla
  • raňajky príliš neskoro
  • nevhodné potraviny

Najčastejšou chybou pri raňajkách, ktorú ľudia robia, sú nesprávne zvolené suroviny. Najhoršou možnou voľbou sú „hriešne“ potraviny s vysokým glykemickým indexom, ktorý po skonzumovaní ihneď dvihne cukor v krvi, človeka to zasýti, avšak iba na krátku dobu. Za malú chvíľu príde zase pocit hladu. Preto je dôležité na raňajky zvoliť správne suroviny, ktoré síce trávia pomalšie, ale zasýtia nás na dlhšiu dobu.

Potraviny, ktoré nie sú vhodné na raňajky

  • kupované džúsy alebo smoothies
  • biele pečivo
  • cereálne tyčinky
  • sladké pečivo alebo koláč
  • sladké cereálie
  • light jogurty
  • raňajky z mikrovlnky
  • toasty, šišky, muffiny

Ako som už uviedol vyššie, neexistujú ideálne raňajky. Každému z nás chutí aj vyhovuje niečo iné. Dôležité je však premýšľať, čo si na tanier naložíme a následne ponúkneme svojmu žalúdku. Správna životospráva spolu s ďalšími faktormi zvyšujú riziko chorôb a kvalitu nášho života. Sú veci, ktoré ovplyvniť nevieme a nedokážeme, avšak to ako sa stravujeme je v našich rukách.

Raňajkujte - budete mať viac energie, budete múdrejší, produktívnejší, štíhlejší, nakopnete svoj metabolizmus a budete FIT!

Ak Vás môj článok zaujal a potrebujete poradiť, neváhajte ma kontaktovať, rád Vám pomôžem. Držím prsty a do skorého videnia.

Už teraz sa teším na všetky vaše otázky a sledovať ma môžete aj na Instagrame - hermanfilip_official

V ďalšom článku vám prinesieme tip, ako zostaviť svoj jedálniček.

Váš Filip

*Článok vyjadruje názor autora, nie je ho možné považovať za odborné poradenstvo portálu.







Vážení priatelia

vítam vás na mojom blogu, kde si každý fanúšik fitness zdravého životného štýlu, zdravej stravy a celkovo športu, určite príde na svoje.

Volám sa Filip Herman a zaujímam sa o zdravý životný štýl, fitness a šport, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou môjho života. Už od útleho veku som svoj voľný čas využíval aktívne a venoval som sa prevažne futbalu, ktorý som hrával až do dorasteneckého veku. V čase môjho dospievania som sa začal zaujímať o fitness, ktorému sa venujem už šiesty rok.

V súčasnosti som osobným trénerom fitness 1. kvalifikačného stupňa a venujem sa tréningom s bossu, skupinovým cvičeniam a pôsobím aj ako výživový poradca. Je pre mňa veľmi dôležité poskytnúť vám, čo najlepšie služby, a práve preto sa v oblasti fitness životného štýlu neustále vzdelávam a zdokonaľujem.

Prostredníctvom môjho blogu vám veľmi rád poskytnem pomoc, rady a usmernenia, ktoré sú nevyhnutné pre efektívne výsledky vo svete fitness. Ukážem vám rôzne druhy tréningov a spôsobov cvičenia ako budovať svalovú hmotu, ako sa stať flexibilným, funkčným, ako sa zdravo stravovať a cítiť sa vo svojom tele každým dňom lepšie.

Pod fitness cvičením si mnoho ľudí predstaví monotónne dvíhanie železa. Avšak význam fitness životného štýlu spočíva nielen v budovaní si zdravého životného štýlu, ktorého neoddeliteľnou súčasťou je racionalizácia stravy, formovanie peknej postavy, ale taktiež budovanie vlastného sebavedomia a psychickej harmónie Z môjho pohľadu je šport pre človeka najlepším psychológom. Už v antickom Grécku platila zásada kalokagatie, ktorá predstavovala ideál harmonického súladu a vyváženosti fyzickej a duševnej stránky človeka. Preto nie je dôležité aký druh športu robíte. Dôležité je, že vás napĺňa a je súčasťou vášho života.

V mojom blogu vám ukážem niečo zo svojho súkromia, ktoré zahŕňa nielen to ako sa stravujem a akým cvičeniam sa venujem, ale taktiež vám predstavím mojich známych trénerov, ktorí sa realizujú v rôznych oblastiach športu.

Na záver sa chcem s vami ešte podeliť o jedno motto, ktoré mi pomáha na mojej ceste v športovom, ale aj v osobnom živote: „Rob, čo môžeš s tým, čo máš, tam, kde si.“(Roosevelt)

Už teraz sa teším na všetky vaše otázky a sledovať ma môžete aj na Instagrame - hermanfilip_official

Váš Filip

Všetky práva k webovej stránke, príspevkom a fotografiám sú vyhradené. Copyright © EpV, s.r.o., 2014-2017 | Designed & Programmed by Richard Haríň

Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s používaním cookies, vďaka ktorým vylepšujeme naše služby. Viac info nájdete vo VOP.